חתונה יהודית
פירסום חתונה בדקה ה90 אירועים וחוויות ווידאו חתונה הנחות ומבצעים מאמרים רשימה אישית טיפים חתונה - ראשי
 
חדשות ומבצעים   
 השכרת חופות - חופת במבוק/ חופה יפנית במחיר הכי משלם
 אומנות הצילום צבי גלעד - מבצע חורף חם!!! 2 צלמי תמונות, אלבום דיגיטלי גדול, אלבומו הורים, סרט ערוך עם קליפים ברמה גבוה ביותר וצוות מגנטים ללא תוספת. במחיר ללא תחרות: רק 6300 ש"ח
 להקת הלל - מבצע מדהים!!! הרכב 5 נגנים רק ב4500 ₪
 משתלה מהלב - הנחה ללקוחות כל שמחה בהזמנת מזכרת מהאירוע מהמשתלה השיקומית
 ברכת כלה בעיצוב אישי - רוצים לפנק את הכלה בברכת כלה יחודית?
 ארמוניה - מבצע הדקה ה90 מחירים מיוחדים לתאריכים אחרונים לאירועי חנוכה

 

חתונה יהודית > מאמרים כללי  >  הפקת אירוע > בר מצוה- להכניס נשמה לאירוע

בר מצוה- להכניס נשמה לאירוע  
15/06/2006

היום לו חיכיתם מתקרב ובלי לשים לב- הופ, הילד גדל והפך לבחור, הילדה הפכה נערה וזה הזמן לתכנן את אירוע  הבר מצווה או הבת מצווה. אז מה צריך בעצם?

מקום נעים, אוכל טוב ומוסיקה שתעשה שמיייח. זה בעצם הבסיס להכל. אחר כך יש רשימת מוזמנים, עיצוב, הזמנות לאורחים ואם אפשר גם מתנות, איזה טיול משפחתי לחו``ל ו...... רגע. עיצרו.

לפעמים שוכחים משהו מרוב אירגונציה של אירוע. זה נכון שאוכל ומוסיקה זו דרך של אנשים בכל העולם לחגוג, אבל מה מאפיין את האירוע המרגש הזה? ילד יהודי הגיע לבגרות. מה זה אומר לו? במה זה מחייב אותו והיכן זה ממקם אותו בייחס לחברה כולה?

תשאלו כל מפיק אירועים היכן הנקודה בה הוא כבר לא יכול לעזור- הוא יענה לכם תשובה ברורה: ``את האירוע אני יכול להפיק בשביל המשפחה. אבל את המשפחה והדינמיקה שהיא יוצקת לאירוע – אני לא יכול להחליף``. במילים אחרות, לפעמים אנחנו רצים כל כך הרבה סביב האירוע שאנו שוכחים את התוכן והמשמעות שלו עבורינו ועבור אורחינו.
כיצד אם כן, אנחנו יכולים להפוך את המאורע ממסיבה לחוויה?

מפגש סלוני טרום בר מצוה:
ראשית, מומלץ לכנס לפני האירוע מפגש משפחתי אינטימי בסלון הבית. חשוב לשמור על הרכב מצומצם של ההורים, האחים בני משפחה ועוד כמה דמויות שיש להם תפקיד עמוק ומשפיע בחיי הילד, או משפחה גרעינית בלבד. מטרת המפגש תהיה שיח על המשמעות של בר /ת המצווה בחיי כל אחד מהנוכחים. בסבב שיונחה ע``י אחד ההורים יציינו הנוכחים זכרונות מחיי המשפחה לפני ואחרי הולדת הילד, אנקדוטות וסיפורים על חייו ועל מקומו ברצף המשפחתי. יש מלים חמות שאנו מרגישים במשך שנים שצריכות להאמר אבל אין לנו הזדמנות לומר אותן, מפגש מכוון מסוג זה, בזמן שכל הנוכחים בו חווים את השמחה- הוא בדיוק זמן טוב לכך. במפגש הזה כדאי להמנע מלהכנס לנושאים טכנים כגון אלו העולים תמיד סביב אירוע: מתי חוגגים, היכן, מי הלהקה שאלות מסוג זה רק פוגעות באופיו של הערב.

פרוייקט אישי:
זהו סוג של תהליך ייזום אותו עובר הילד בחודשים לפני היום ההולדת והוא יכול להיות מוגדר בכמה אופנים. יש אפשרות למשל לבחור בנושא הקשור במשפחה כמו חקר הדורות או ההיסטוריה המשפחתית. במקרה זה, כדאי לעודד את בן המצווה להפגש עם דמויות מהעבר המשפחתי, לקרוא ספרים המתארים נוף בו גדלו הסבים והסבתות, לחפש באינטרנט אחר אנשים או מקומות עם שמות משפחה זהים לשלו ועוד. הילד בעצם הופך לחוקר בעידוד המשפחה. אחר כך יכולה המשפחה כולה לקבץ את כל הממצאים לפורמט זיכרון. ספר, אתר אינטרנט, קולאז` של תמונות המשפחה ועוד. בפרוייקט חקרני שכזה, הילד מפנים את מיקומו ברצף הבין-דורי ולומד להכיר מקרוב את הדמויות בחייו. הוא שואב כח רב בידיעה שהוא חוליה בשרשרת משפחתית שיש לה המשכיות וזיכרון. הוא לא לבד בעולם.
פרוייקט אישי מסוג אחר מכוון לחיפוש הזהות, דבר שמעסיק ילדים בגיל הזה. השלב הראשון הוא חקר עצמי. בעידוד ההורים הילד אמור להגיע להבנה לגבי תחומי העניין שלו. אפשר לחקור זאת ע``י טבלה מנחה בה ייצויינו תחומים שונים כגון- ספורט, מחשבים חיות ונתינת הערכה עצמית (כמו גילון ציונים) של הילד בתחום, אפשר לצייר או לכתוב על תחומי העניין. חידוד התכונות והתחביבים הבולטים עוזר לילד לכוון את עצמו בעתיד. אפשר לשלב את הפרוייקט עם שניים שלושה חברים או עם אח תאום. כך מגיעים המשתתפים להבנה שלמרות שכלפי חוץ, האופנה והטעמים יוצרים לנו אשליה שכולם זהים, בעצם כל אדם הוא אחר בנפשו.
השלב השני ב``פרוייקט הזהות`` הוא שלב הדיחוד והמימוש. בשלב זה כל ילד יתבקש להעצים את תחומי העניין שלו (אחד או שניים, לא יותר) על מנת שיוכל לחוש גאווה או שליטה המייחדת אותו על פני אחרים. למשל, אם ילד הגיע למסקנה שתחום חקר החלל מסקרן אותו, אזי הוא יעשה כמה פעולות מכוונות על מנת להזניק את עצמו בתחום. הוא יכול לבחור נושא למחקר ולכתוב עליו, הוא יכול לוותר על מתנה לא חשובה ולבקש מהאורחים שלו באירוע לרשום אותו לחוג חלל או להרשם כמנוי לעיתון בתחום, הוא יכול לבקש סיור בתחנת חלל ועוד ועוד. כל אחד לפי יכולותיו. כאשר התהליך מתבצע יחד עם הורי הילד, שני הצדדים מרוויחים. ההורים מרוויחים היכרות עמוקה עם ילדם וזכות ללוות אותו בתחום בו בחר להתפתח ואילו הילד מרוויח את תמיכת ההורים והערכתם על שבחר להעצים את עצמו וכמובן את הזכות להעשיר את עצמו במשהו משלו.

לימוד המנהגים
13
הוא לא רק גיל. הוא מפתח להמשכיות המסורת היהודית. כאשר ילד או ילדה מגיעים לגיל הזה, מבחינת היהדות הם בעצם עוברים שלב - מפאסיבים לאקטיבים. אם עד כה קיום מצוות ושמירה על מסורת היו בשביל הילד חובות ההורים הרי שבגיל מצוות, כשמו כן הוא, חובת המצווה חלה עליו. גם משפחות שאינן שומרות מצוות מייחסות לשלב הזה הוויה מיסטית יותר מאשר לגיל אחר, החגיגה מבוססת על תוכן יהודי- הנחת התפילין, עליה לתורה הם חלק מהטקס. ויש הרואים בהכנות הזדמנות ללמוד יותר על המנהגים והמסורת. את תהליך הלמידה כדאי גם במקרה זה לעבור יחדיו כמשפחה. אפשר לחלק תפקידים בין בני הבית כך שכל אחד יחקור על מנהג אחר הקשור בגיל המצוות. למשל- הדלקת נרות, תפילין, עליה ועוד. את החומר אפשר לחפש בספרות יהודית, ישנם היום הרבה ספרים פשוטים להבנה המציינים את המנהגים במעגל החיים בכלל ולקראת בר/ת מצוה בפרט. גם באינטרנט אפשר למצוא פרשנויות ולא נשכח- גם חומר לדרשה. אפשרות נוספת היא להתחבר לרב ידידותי לסביבה ולבקש ממנו להעביר מספר מפגשים פרטיים או משפחתיים בנושא בר המצווה. ישנן היום קהילות דתיות שכתרומה לחברה מכינות ילדים שאינם דתיים לעלייה לתורה, עורכות את שבת בר המצווה בבית הכנסת שלהן ומארגנות את הקידוש והדרשה כמובן ללא תשלום. מומלץ לחפש אותן.

אירוע סמלי:
את חגיגת בר המצווה אפשר לחגוג כמו הרבה אחרים באולם שמחות אבל לא בהכרח. אפשר וכדאי לחזק את המשמעות המיוחדת של היום בעריכת החגיגה במקום שיש לו ערך מוסף. אתר הסטורי, מוזיאון או מקום בעל משמעות למשפחה החוגגת (למשל- נמל דרכו הגיעה המשפחה לארץ, גן הילדים בו התחיל הילד את מסלול חייו או כל מקום נוסטלגי אחר). באירועים שכאלה כדאי ``ללכת עד הסוף`` גם לגבי התוכן וגם ביצירת האווירה. למשל במקרה של הדוגמאות הללו- להזמין את שליח העליה לדבר על מעבר המשפחה לארץ או את הגננת לצורך הדוגמה השניה. ההזמנה, הכיבוד, עיצוב השולחנות והחלל יכולים בתכנון נכון לתרום לאווירה שנבחרה לאירוע. עוד אפשר לפנות לאדם בעל כשרון כתיבה ולבקש ממנו לכתוב את כל ההנחיה לאירוע בצורת מסכת או מקמה ובאופן שיבטא את האווירה. אפשר לערוך טיול שורשים בארץ או בחו``ל או לעשות מעשה סמלי כגון נטיעת עץ או כתיבת אות בספר תורה לרגל השמחה ועוד אלף ואחת אפשרויות. אל תראו את הדבר כבלתי אפשרי- היום ישנן חברות הפקה שישמחו לחשוב יחד אתכם על החוויה אותה אתם רוצים להעניק לאורחים ולהגשים אותה בהתאם לתקציבכם. זוהי בהחלט השקעה משתלמת שכן, היא תעניק לכולם זיכרון מיוחד לעומת אולם אירועים וארוחת ערב סטנדרטית שבד``כ נשכחים מהר.

מה אתה עשית בשביל מדינה?
על מנת לחזק את הקשר של ילד לחברה הישראלית אפשר לראות את מסיבת בר המצווה כמקור לתרומה חברתית בכמה מובנים. ראשית, הילד יכול להחליט כי הוא לוקח על עצמו מטלה חברתית כגון התנדבות במוסד אחת לתקופה, חיזוק -לימודי של ילד חלש ועוד. אפשר לקחת את המשימה כפרוייקט משפחתי או כתתי ולהתנדב יחד גם באופן חד- פעמי או לערוך את האירוע במוסד בו השמחה באמת תשמח. דרך אחרת מאד מקובלת לגלות אכפתיות היא לוותר על המתנות ולבקש מהאורחים להביא אתם צ`קים לפקודת מוסד שבחרתם לתרום עבורו. באופן שכזה, אתם מזכים את כל האורחים בתרומה והם מרגישים שכספם יועד למטרה טובה. כדאי גם לציין בהזמנה מס` פרטים על המוסד ולצורך איזו מטרה ספציפית נתרם הכסף. למשל רכישת מכשיר רפואי או מזון לנזקקים וכו`. באותו האופן אפשר לתרום את המתנות ולא בהכרך את הכסף. איש כנדבת ליבו. מה שבטוח הוא שילד אשר תורם את מתנותיו מוכיח בגרות ואכפתיות לסביבתו ובוודאי יזכה להערכה רבה.


שיתוף האורחים באירוע.
בעבר הלא רחוק היו נוהגים לחגוג את השמחות בחצר הבית או בית הכנסת ואז כל הקהילה היתה משתתפת בהכנות. על ``הקייטרינג`` היו מופקדות הנשים ועל התוכן- הגברים. בעידן שלנו מזמינים הכל מוכן והאורחים בד``כ באים לאכול ולרקוד. החברים והמשפחה הם משאב נהדר לרגשות שמחה וזכרונות על המשפחה. יש להם מה להגיד על האירוע. הם בוודאי היו שמחים להיות שותפים בו- רק צריך לבקש! כדאי מאד לנצל את ההזדמנות ולשלבם בהכנות. להתייעץ לגבי סדר האירוע, לבקש אותם לומר מספר דברים, להנחות את הערב או לנגן בו. הרווח יהיה כפול-הן למשפחה בדילול עול המטלות והן לחברים בתחושת הסיוע ליקיריהם.

אני מאחלת לכל אחד מכם שישכיל למצוא את הדרך המתאימה עבורו להעצים את השמחה המשפחתית ולהפוך את המסיבה לחוויה אמיתית.

בכל ייעוץ אפשר לפנות לאביטל ברנדר אריכא- מפיקת אירועים 03-7369124 / 03-5345670