|
|
 |
|
|
 |
17/01/2016
שמחת שבת חתן ושבת בר מצווה מביאה עימה שימחה גדולה למתפללי בית הכנסת. המשפחה לצד החברים, גדולים כקטנים שמחים בשמחת עליית החתן לתורה ומקיימים בהידור רב את מנהג זריקת הסוכריות על חתן האירוע. אומנם יש שיתנגדו למנהג מטעמי זילות כבוד בית הכנסת או מטעמי בריאות. אך ברוב תפוצות ישראל נפוץ המנהג והוא חלק מרכזי משבת החתן ושבת בר המצווה.
אז מאיפה הכל התחיל?
בגמרא (מסכת ברכות דף נ, ב) מובא שהיו זורקים על החתן קליות (חיתין קלויות) ואגוזים וכטעם לדבר כתב רש"י: "רגילין היו לחלק קליות לתינוקות בנישואי הבתולות והוא סימן ברכה" ושיהיו פרים ורבים בלא צער כאגוזים הללו. טעם נוסף שניתן לעניין האגוזים הוא שאגוז בגימטריה שווה לחטא (כמו שאין אוכלים אגוזים בראש השנה) וכיון 'דהנושא אשה מוחלין לו עוונותיו' לכן זורקים אגוזים לרמז שנתבטלו ונמחלו כל חטאיו. רמז נוסף בזריקת אגוזים, כשם שהאגוז מחביא פריו בקליפתו הקשה, כך צניעותן של בנות ישראל, ששומרות עצמן כמו שנאמר "כלה נאה וחסודה". זריקת החיתין מסמל אף הוא את הברכה לזוג הצעיר שירבו כחיתין ושיזכו לשלום בבית, כמו שנאמר "השם גבולך שלום חלב חיטים ישביעך"
לזריקת סוכריות על 'חתן' הבר מצווה, לא נמצא מנהג קדום. אך הוא בוודאי מביא עימו שמחה למתפללי (וילדי) בית הכנסת בעת זריקת הסוכריות. ניתן להסביר את המנהג בכך שעד גיל מצוות מעודדים את ילדי ישראל ללימוד תורה על ידי חלוקת מיני מתיקה. אך עכשיו, בהגיע הילד לגיל מצוות אין הוא צריך עוד את מיני המתיקה לשם לימוד תורה ולכן הם נזרקים ונאספים לשם חיבוב מצווה אצל הילדים הקטנים.
מכיוון ששונה המנהג המקורי של זריקת החיתין והאגוזים והוחלף בזריקת סוכריות, יש מי שייקחו את העניין צעד אחד קדימה וישדרגו את האירוע ברעיונות מקוריים לדוגמא:
זרקת מארזים קטנים של סוכריות גומי עטופות אריזת צלופן מתוך התחשבות במטר הנוקשה המופנה לעבר החתן
יש מי שיתחשבו דווקא בילדים הקטנים ששקית התלית של אבא לא מספיקה להם ויחלק לילדים שקיות נייר לאיסוף סוכריות (ניתן להדפיס ולהדביק עיצוב פשוט לשקית הסוכריות עם כיתוב 'מזכרת משמחת..' בצירוף תמונה מתאימה.
מי שהמצפון הבריאותי לא מאפשר לו לשתף פעולה עם זריקת כמויות של סוכריות אך לא רוצה לאכזב את הילדים או להמעיט בסוכריות, כך שיערכו קרבות על מה שיש, יכול להחליף את הסוכריות בעטיפת תמרים בצלופנים צבעוניים בצורת סוכרייה או רעיונות דומים. |
|
|
|
|
|
|
|
|