חתונה יהודית
פירסום חתונה בדקה ה90 אירועים וחוויות ווידאו חתונה הנחות ומבצעים מאמרים רשימה אישית טיפים חתונה - ראשי
 
חדשות ומבצעים   
 השכרת חופות - חופת במבוק/ חופה יפנית במחיר הכי משלם
 אומנות הצילום צבי גלעד - מבצע חורף חם!!! 2 צלמי תמונות, אלבום דיגיטלי גדול, אלבומו הורים, סרט ערוך עם קליפים ברמה גבוה ביותר וצוות מגנטים ללא תוספת. במחיר ללא תחרות: רק 6300 ש"ח
 להקת הלל - מבצע מדהים!!! הרכב 5 נגנים רק ב4500 ₪
 משתלה מהלב - הנחה ללקוחות כל שמחה בהזמנת מזכרת מהאירוע מהמשתלה השיקומית
 ברכת כלה בעיצוב אישי - רוצים לפנק את הכלה בברכת כלה יחודית?
 ארמוניה - מבצע הדקה ה90 מחירים מיוחדים לתאריכים אחרונים לאירועי חנוכה

 

חתונה יהודית > מאמרים תורניים  >  זוגיות > "ודבק באשתו" ספר חדש שיצא לאור המתמודד עם שאלות עכשוויות בנושאי זוגיות

"ודבק באשתו" ספר חדש שיצא לאור המתמודד עם שאלות עכשוויות בנושאי זוגיות  
17/09/2006

על הספר "ודבק באשתו" (הוצאת ארז ספריית בית אל)
מאת:   דורי הנמן
אחת הסוגיות הקשות ביותר בחברה שלנו היא שאלת הזוגיות. הרבה מצעירינו מתקשים למצוא בן זוג לחייהם. ואלו שמצאו בן זוג לא פעם מתמודדים עם אתגרים ומשברים רבים. אחוז הגירושין העולה כל הזמן בחברה הישראלית גם הוא מאתגר את המערכת הזוגית.
המהפכה שעבר העולם בנושא מקומה של האישה בחברה זיעזע את כל המבנים הישנים.
שני מבנים שנפגעו ראשונים היו הזוגיות והמשפחה.
הזוגיות המסורתית נתפסת על ידינו כמקום בו צרכי הבעל ורצונותיו עומדים במרכז.
גם המשפחה המסורתית נתפסת כמבנה היררכי בו הגבר עומד בראש הפירמידה.
 
עם השינוי במקומה של האישה שני המבנים הללו התערערו.
הזוגיות המודרנית נתפסת כמקום בו ניתן מקום שווה לשני בני הזוג. שניהם שואלים את עצמם במידה שווה האם הזוגיות משביעה את רצונם. ושוב אין עדיפות לרצונותיו של הבעל על רצונותיה של האישה.
שני בני הזוג שואלים את עצמם כבני חורין האם טוב להם להכנס למערכת זוגית, האם הם מעונינים למסד את הזוגיות שלהם, ומהו המבנה הזוגי המשרת טוב יותר את עולמם.
מוסד המשפחה גם הוא עבר שינוי מרחיק לכת. הולכים ונוצרים בזמנינו מבני חיים שונים מן המשפחה המסורתית. יש הורות ללא זוגיות ויש זוגיות ללא הורות.
 
התגובה הרבנית השכיחה לאתגרים אלו היא חזרה לשמרנות. נסיון להעמיד מחדש את המשפחה המסורתית עם ההיררכיה שבה ועם חלוקת התפקידים השמרנית שלה.
במאמרים רבים מנסים מחנכים ומורים לבנות תמונה שמרנית מחודשת. תמונה המכירה בשינוי שהתחולל, וממליצה על תגובה שיש בה שימור המסגרות המסורתיות עם שינויים קלים.
מצד אחד נבנה הרבה על האחריות. אחריות לילדים ואחריות לקהילה ולעם. ומצד שני נסיון להכניס תכנים חדשים לעולם הזוגיות. תכנים שיעשירו את החיים המשותפים.
 
בספר "ודבק באשתו" נעשה ניסיון אמיץ ורב השראה להעמיד משנה אחרת. משנה המפנימה חלק מן השינוי התרבותי שעבר עלינו. ועם זאת משנה הנשענת על מקורות של גדולי ישראל, ועל פיענוח מרתק של המקורות הללו.
בנוסף לכך נעמי תורמת תרומה ייחודית מאוד לדיון זה. עד היום התנהל הדיון במקורות היהדות על ידי גברים ובאזני גברים בלבד. בספר זה מוצגת גם נקודת מבט נשית.
 
היסוד העיקרי המוביל את כל הספר הוא אמונה גדולה ביכולת ההרמוניה.
בין הוגי הדעות בעולם וכנראה גם בישראל היו שראו את עולמינו כשדה קרב. קרב פנימי קורע בתוך האדם בין הגוף לנשמה. קרב בין בני אדם שונים. קרב בין גברים ונשים.
המחברת לא מסתירה את עמדתה הנחרצת. העולם יכול להיות הרמוני, זורם ומפרה. שמו של הפרק הראשון הוא גופנפש איש-אשה. המחברת יוצרת מטבע לשון חדשה, גופנפש, ובזה מבטאת את עמדתה כי הגוף והנפש יכולים לחיות בהרמוניה מלאה. לא רק זה אלא גם איש ואשה יכולים להגיע לידי התאחדות גמורה בה הם יוצרים אדם חדש איש-אשה.
המסר הוא ברור. רק מי שהצליח לחבר בין גופו לנפשו יוכל ליצור את החיבור המיוחד בין איש לאישה. חיבור איש ואישה לא יגיע לידי מיצוי אם לא יהיו מחוברים גם בגופם וגם בנפשם.
הקו ההרמוניסטי ממשיך להוביל את כל פרקי הספר. המושג הבא הוא קדושה. מושג זה נתפס לא פעם כבא ליצור מציאות מחוץ לחיים. ואילו המחברת מביאה מקורות רבים כדי לתמוך את עמדתה כי הקדושה אינה בריחה מן החיים אלא עיקר ענינה בהרמת החיים ובחיזוקם.
עמדה זו אינה עמדה נאיבית. המחברת מדגישה את ההבדלים שיש בין איש ואישה. היא לא מתעלמת מן הניגודים הבסיסיים באופי בין גברים ונשים. אולם בכל אלו רואה המחברת אתגרים אשר מטרתם להביא את האדם אל מרומי ההרמוניה.
 
שני מושגים נידונים בהרחבה בתרבות המערבית - התשוקה והעונג. התרבות שרה שירי הלל למושגים אלו ורואה בהם שיא בחייו של האדם.
לאחר המהפכה הפמיניסטית נדונו בהרחבה אותם מושגים מנקודת מבטה של האישה.
ראוי להדגיש כי לא בכל התרבויות בעבר שרו שירי הלל לתשוקה. היו שראו בה את אש הגיהנום. והיו שראו בה חלקים נמוכים ובהמיים של האדם.
איש הדת אשר חי בתוך התרבות הזו יכול לדחות את המושגים הללו ולהציגם כנהנתנות גסה ובהמית. ההנאה לכשעצמה רק רע יש בה. אמנם אם אדם משתית את מעשיו על בסיס החובה יש מקום גם להנאה כתבלין לרגש מלוי החובה.
 
המחברת, בניגוד לעמדות אלו, רואה בעונג ובתשוקה שני אלמנטים המובילים את בניית הקשר בין איש לאישה. לא רק שהם הכרחיים לזוג, יש בהם גם קדושה. חלק מן ההרמוניה בין איש לאישה נבנה על ידי ההתענגות המשותפת.
בעיניים אלה קוראת המחברת את הסוגיה בנדרים כ"א. סוגיה שסביבה יש פולמוס רחב. יש שראו בסוגיה זו בסיס להגבלת הקשר בין איש לאישתו, והעמדתו על המינימום הדרוש ללידת ילדים.
דווקא בסוגיה זו רואה המחברת את הבסיס המעודד את העינוג והיחד המשותפים ומנסה להסיר מהם את כל הסייגים המעכבים את הזרימה החופשית שלהם.
 
על מי מוטלת האחריות ליצירת העונג המשותף. ברוב הספרות שנכתבה עד כה היה שיח בין גברים לגברים. בשיח זה הוטלה לא פעם אחריות על הגבר לרוחתה ולפיוסה של אשתו. ואילו אל האישה לרוב אמרו "איזוהי אישה טובה, העושה רצון בעלה".
בספר זה מוטלת אחריות גדולה על כתפי הנשים. הדאגה לעונג המשותף נופלת בעיקר על כתפי האישה. הבעל אמנם חייב לדאוג לאישתו. אולם האישה ורק היא יכולה לעורר את תשוקתה אל בעלה.
בפרק "שובי לתשוקתך" קוראת המחברת לחיבור עמוק בין האישה לבין גופה בין האישה לתשוקותיה. רק חיבור שכזה יוכל להוביל את האישה לקשר עמוק ומשמעותי בינה לבין בעלה.
 
יש כאן שינוי מרחיק לכת ממה שמקובל בחינוך המסורתי של הנשים.
בחינוך המסורתי נקראה האישה לחסום את תשוקותיה. להעמיד במרכז את תפקידיה כאם וכרעיה, ולדחוק לשוליים את היותה אישה. החינוך לצניעות של הנשים נתפס גם הוא כהחבאה והתכחשות לגוף.
אולם המחברת הנאמנה לדרכה רואה את מטרת הצניעות "להגן על כוחותינו הגופניים לבל יתפזרו לכל עבר".
 
חידוש נוסף בספרה של נעמי הוא הפיכחון. טענותיה אינם מנותקות מן המציאות.
כיועצת זוגית וכמי שמדריכה כלות הרבה שנים ומרכזת את תחום הדרכת הכלות בצהר, היא מודעת מאוד לכל הקשיים שיש לנשים עם גופן ועם הקשר הגופני עם בן הזוג. ולמרות המודעות העמוקה לקשיים, יש אמונה גדולה בתהליך הריפוי של אדם. הריפוי של הקשר גוף-נפש וממנו הריפוי של יחסי בני הזוג.
 
בשולי הספר החשוב הזה יש מקום לשאול כמה שאלות:
האם חווית ההרמוניה המפעמת כל כך בליבה של המחברת תמצא הד בליבם של כל קוראיה.
ברור שיהיו קוראים שדברי הספר הזה יביאו להם מזור ותרופה. ברור שיהיו אנשים שנפשם כלה אל האיחוד והזרימה המשותפים. אולם מה בדבר אלו החווים את עצמם כאנשים אשר ההרמוניה מהם והלאה? מה בדבר אנשים שאין להם יכולת לחוות את עצמם כ"גופנפש"?
האם שיבת האישה לתשוקותיה תביא תמיד מזור לזוגיות ולמשפחה? ומה יהיה אם תהליך זה דווקא יפריד בין הדבקים?
 
מעניינת היא הדרך בה המחברת קוראת את המקורות. אין ספק בכך שרבים מהוגי הדעות בדורות האחרונים ראו בהרמוניה את גאולתו של העולם. אבל האם לא קיים זרם גדול וחשוב במסורת היהודית הרואה בגוף ובנפש שני אויבים לעד, כאשר הגוף מזדהה עם יצר הרע והנפש עם יצר הטוב ?
האם לא ראו הוגים רבים את יחסי איש-אישה כמבוססים בראש ובראשונה על היררכיה, ואילו העונג הוא תוצר לוואי רצוי אך לא הכרחי?
המחברת נקטה כאן בעמדת הרב או המחנך.אין היא מציגה את ההבדלים בין המקורות השונים. היא מכפיפה את כל עושר המקורות לגישתה החינוכית.
 
נושא הזוגיות מטריד וימשיך להטריד את העולם בו אנו חיים. בספר זה נעשה ניסיון אמיץ ובעל מעוף להתמודד עם השאלות הקשות הללו מתוך מקורות היהדות השונים. גם הקול הנשי הבוקע מתוך הספר הוא קול רגיש ומעניין מאוד. לרבים ישמש ספר זה מדריך ומורה. אולם חשוב שספר זה לא ישאר כספר בודד אלא יפתח דיון רחב רב פנים ורב דעות במקומם של יחסי גוף ונפש במקומם של יחסי איש אישה והכל מתוך עיון מעמיק והולך במקורות התורה הנצחית.
 
הספר קיבל את ברכתם של:
הרב יעקב אריאל שליט"א
הרב שלמה אבינר שליט"א
הרב דניאל סטבסקי שליט"א
מידע נוסף על המחברת: 
נעמי וולפסון- יועצת לקשר זוגי 052-5665653
לפרטים נוספים לחץ כאן